Alla inlägg under januari 2009

Av Ingalill - 30 januari 2009 14:20

I dag har jag gjort det igen, bokat en resa i sommar. Denna gång åker vi till Florens. Lite för att jag ska prova på om min språkkurs i Italienska har gjort någon nytta och lite för att vi faktist har varit gifta i 25 år i sommar.

Så nu har jag något att se fram emot i vintermörkret.

Av Ingalill - 26 januari 2009 13:26

Varit o tränat callanetics på morgonen tillsammans med Gunilla. Jätte skönt att  sträcka ut alla muskler men ack sån träningsvärk jag fått. Känns att man inte gjort nåt sen före jul. Lika grått och trist i dag ska ut i skogen en stund på eftermiddagen med Pernille o Viggo. Undrar bara hur halt det är där? Längtar till sommaren, skärgården, sol och bad. Bara sisådär 5 månader kvar. Hur ska man stå ut?

Av Ingalill - 25 januari 2009 17:54

I dag är det vad som kallas riktigt Stockholms vinter ute. Slaskigt och blött grå himmel och halt överallt. Tog en promenad på golfbanan med Anja. Gissa om vi var blöta när vi kom hem.

Eftermiddagen har gått åt till att städa ur och kasta en massa onödiga saker man samlar på sig i kökslådor och skåp. Är riktigt nöjd med resultatet men det blev tre stora kassar  att kasta. Nu ska jag sätta mig och skriva lite på min släktforskning. Det är några år sedan jag höll på men nu har intresset vaknat igen. Min svärfar tog reda på en massa saker som jag tänktr jag ska föra in på datorn istället för alla papper och pärmar som ligger och skräpar.

Av Ingalill - 22 januari 2009 14:12

Städning stod högst på programmet i dag. Fram med dammsugaren och runt i hela huset på förmiddagen. Yngste sonen som har ledigt vecka tillförfogande blev inte så glad när jag började låta utanför hans dörr vid 11 tiden men det är sånt man faktist får stå ut med. Efter en promenad i snövädret fram och tillbaka till blomster affären för att köpa en bukett blommor till en kompis som fyllt 50 , vi ska dit i kväll, så har vi haft en liten träningsstund inne Anja och jag. Tänkte se om hon skulle fatta att hon ska krypa på kommando och det gjorde hon på en gång, är lite imponerad faktist. Sen har vi tränat platsliggning och vara helt stilla vilket går jätte bra. (inspirerad av länken från Kasper). Måste skärpa till mej och träna lite varje dag men ibland känns det som om tiden inte riktigt räcker till.

En helt avslappnad katt har jag i varje fall som sover i soffan trots dammsugning. De andra katterna + Anja springer och gömmer sig för dom vet att dammsugare äter små håriga djur eller?

Av Ingalill - 21 januari 2009 15:18

Efter en jätte trevlig natt på "lilla" med Susanne där vi pratat om livets glädjeämnen och sorger, hjälpt till med amning och räknat andetag på bebisar gick jag en riktig långpromenad med Anja när jag kom hem från jobbet i morse.Solen på väg upp, någon minusgrad och hög klar luft.

 Sedan hem och sova några timmar. Är nu ledig tills på tisdag nästa vecka ,skönt.

I dag har jag skickat ansökan till hundsjukvårds kursen som finns på Sunderbyns folkhögskola. Det är en distanskus med ett besök på skolan i månaden under två år. Kursmaterialet  kommer från veterinär Ylva Trygger och Canis academy och det känns som om den är hur bra som helst. Vad jag ska göra med det jag lär mig vet jag inte riktigt ännu men kunskaper kan man aldrig få för mycket av. Hoppas bara jag kommer in, vad jag vet är det stor konkurrans om platserna. Det är bara att hålla tummarna.

Av Ingalill - 15 januari 2009 15:50

Såg programmet Uppdrag granskning i går kväll. Det handlade om handeln med spanska gatuhundar. Jag brukar inte vara lättrörd men i går grät jag.

Att man i ett land som ex Spanien har en anna syn på hundar är väl ok det måste man acceptera men att i och med den EU lagstiftning vi nu har om import av djur inte ha större koll på hur dessa hundar behandlas under transport till ex Sverige och att det inte finns en större kontroll när det gäller utskrivande av hundpass är skrämmande.

Det är bara att hoppas att den veterinär som är på plats , efter detta inslag tar sitt förnuft till fånga och kollar alla hundar som "adopteras"  och inte bara stämplar passen utan att undersöka hundarna så vi inte får in en massa nya sjukdomar till Sverige och övriga NordEuropa. En fundering som dök upp är ju den om hur många fejkade rabies vaccinationer handlar det om?

Här ska vi om vi tar med hunden utomlands uppsöka veterinär innan vi kommer tillbaka till Sverige och bla ge avmaskning till hunden, detta har väl inte heller förekommit under dessa transporter?

Hoppas debatten runt detta kommer att göra det bättre för dessa stackars hundar och även för de som adopterar en hund som de tror är frisk och som i förlängningen kanske måste avlivas.

Av Ingalill - 14 januari 2009 16:36

Inspirerad som jag blivit från Kaspers gårdshundsblogg så la vi det första viltspåret för året idag på förmiddagen. Ca 200 meter med en vinkel ,bloduppehåll och klöven snyggt upphängd i en gran på slutet.

Det gick över förväntan. Anja tappade lite vid bloduppehållet men tog fint upp spåret igen.  Efter henne var det Viggos tur. Han fick gå samma spår (vet att man inte ska göra så men tidsbrist och klövbrist råder) med tanke på att han inte gjort detta mer än 2 ggr tidigare var han riktigt duktig men jag har en känsla av att han mer spårar Anja än blodet och klöven.

Under tiden som spåret låg till sig tog vi en promenad på golfbanan. En liten vattenpöl infriade alla hundars drömmar om vinterbad och därtill delikatessen is att knapra på.

Av Ingalill - 13 januari 2009 21:59

Varit på sektionsmöte på jobbet. Alltid lika trevligt att möta sina arbetskamrater under lite lugnare former än på natten och vi hade en jätte bra information om avvikelse rapportering. Hur viktigt är det inte att vi alla skriver avvikelse när en patient kommer ikläm för att få till en förändring när så är möjligt. Även för vår egen arbetsmiljö.

Ute är nu all snö borta igen och det är lerigt värre när Anja och jag tar våra promenader. I dag har det bara blivit "rastning" men i morgon ska vi träffa Viggo igen och då ken det bli både spårning och ev cach letande.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Vad är klockan

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards